Doe eens gek, huur een student

Zowel MBO als HBO opleidingen zijn altijd op zoek naar goede stageplekken voor studenten. Dit is niet beperkt tot een bepaalde studie of studierichting. In alle lagen van de maatschappij zijn stageplekken nodig. Veel ondernemers zien een stagiair vooral als een last of een veredelde koffieautomaat. Niets is minder waar. Een ondernemer die de aanwezigheid van een stagiair structureel inbouwt kan hier veel baat bij hebben. In de komende alinea’s komen een aantal goede redenen aan bod om een stagiair een plek te geven in uw organisatie.

Allereerst is het gewoon goed om iets terug te doen voor de maatschappij. Een goede manier hiervoor is om een jong persoon de ruimte geven om praktijkervaring op te doen en zichzelf te ontplooien. Bovendien zijn er ook allerlei erkenningen te krijgen als het bedrijf in kwestie stagiairs goed begeleidt. Zo is er het keurmerk ‘erkend leerbedrijf’ en jaarlijkse verkiezingen van ‘het beste leerbedrijf’. Zo zijn er nog meer referenties die te verdienen zijn, waarmee een organisatie te koop kan lopen. Staat natuurlijk ook wel erg mooi zo’n bordje ‘erkend leerbedrijf’ op de gevel of een plaatje op de website.

De bordjes op de gevel zijn niet de enige bron van promotie die een stagiair met zich meebrengt. Scholen die stagiairs plaatsen organiseren vaak ook bedrijvendagen. Dit zijn dagen waarop bedrijven zich mogen profileren aan studenten als toekomstig stagebedrijf of werkgever. Niet te vergeten kunnen deelnemende bedrijven ook onderling nog contacten uitwisselen. Wellicht loopt uw nieuwste opdrachtgever op zo’n dag rond. Op deze manier kan een organisatie aan de bron van nieuwe werknemers zitten. Jonge, enthousiaste, werknemers die bol staan van verse kennis die ze maar al te graag willen gebruiken in een organisatie. De kans op mogelijke interessante netwerkcontacten niet te vergeten!

Dat een stagiair na zijn studie een werkzoekende wordt is een ander voordeel voor een organisatie. Het gebeurt vaak dat een afstuderende stagiair een baan aangeboden krijgt bij zijn stagebedrijf. Het stagebedrijf heeft immers een halfjaar lang kunnen zien hoe de afstudeerder zich ontwikkelt en of hij/zij past binnen een organisatie. In een halfjaar kan een organisatie veel beter inschatten of iemand in de organisatie past dan in bijvoorbeeld twee maanden. Er is geen goedkopere proeftijd voor een nieuwe werknemer dan de stageperiode, want een stagiair vraagt geen volwaardig loon.

Dit zijn allemaal aanvullende redenen om een stagiair een plaats te gunnen. Ver boven al deze punten staat het feit dat een stagiair ook nog van alles kan! Een stagiair zit midden in zijn opleiding of zit ergens op het einde ervan, maar is niet gehinderd door enigerlei praktijkervaring. Een stagiair draait enkel en alleen op kennis die hij/zij heeft geleerd tijdens de opleiding. Hierdoor is een stagiair veel minder gestuurd door budgetten, uren, kosten, grenzen of beperkingen. De student wil zijn theorie toepassen op de praktijk.

Een stagiair kan werk uit handen nemen van een organisatie en meedraaien in de dagelijkse gang van zaken. Aan de andere kant kunnen stagiairs ook onderzoek doen voor uw organisatie. Een bakker heeft meer keuzes dan een stagiair die leert voor het bakkersvak. Wie weet heeft een bakkerij veel meer behoefte aan een communicatiestagiair om onderzoek te doen naar onderwerpen waar de bakker zelf niets van weet. Hoe tevreden zijn uw andere werknemers eigenlijk? Hoe tevreden zijn uw klanten?

Denk nog eens over een stageplek na. Stagiairs bieden veel mogelijkheden en kunnen een organisatie ook nog structureel verbeteren en dus geld opleveren. Daarnaast is het ook erg leuk om als veteraan in een vakgebied praktijkkennis door te geven aan een jong persoon dat net op de arbeidsmarkt komt kijken.

Dit bericht is geplaatst in Artikelen. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *