Het gevaar van onbetaalde facturen

Daar zit je dan. Weer eens te wachten op een betaling van die ene klant die nooit op tijd betaalt en minimaal twee herinneringen nodig heeft. Je bent niet zo van het incassobureau, maar wat kun je verder nog? De krant bellen? Wat doen zij eraan? Tegen al je bekenden vertellen met wat voor vreselijke opdrachtgever je te maken hebt? De maat is vol! Maar dan slaat de twijfel toe. Stel dat de opdrachtgever afscheid van je neemt op het moment dat je met vervolgstappen dreigt. Er zijn immers een hoop anderen die ook kunnen wat jij doet.

Voordat een ZZP’er zijn geld in handen heeft moet hij vaak veel geduld tonen. Sowieso moet een gemiddelde ZZP’er dertig dagen wachten op een betaling. Veel opdrachtgevers verwerken een factuur zelfs pas na dertig dagen, waardoor het veertig dagen kan duren voordat de ZZP’er zijn geld heeft. Mooi meegenomen voor de opdrachtgever, die heeft veertig dagen extra rente kunnen trekken.

Het gevaar hiervan is dat je als ZZP’er via diverse kanalen gaat klagen. Je gooit het bijvoorbeeld op Twitter, dat je wellicht aan LinkedIn hebt gekoppeld waardoor het ook daar terechtkomt. Dit is vervelend voor je opdrachtgever, maar kan ook voor jou nadelige gevolgen hebben. Als iets eenmaal op internet is beland kun je het eigenlijk niet meer terugnemen. Oké, een tweet kun je verwijderen, maar er bestaan heel veel websites en zoekmachines die alle social media indexeren. Als klanten dan gaan Googlen op jouw naam of die van je opdrachtgever, is de kans groot dat ze jouw klaagzang alsnog tegenkomen. En welk bedrijf wil er met een ZZP’er in zee die zich negatief uitlaat over opdrachtgevers?

Ergens in de loop der jaren is het beeld ontstaan dat je ZZP’ers gewoon niet zo serieus hoeft te nemen blijkbaar. Toch is dat vreemd, want een opdrachtgever is van de ZZP’er afhankelijk vanwege zijn of haar producten of diensten. Wellicht ligt deze fout ook gewoon bij de ZZP’er die zichzelf niet als serieuze onderhandelingspartner ziet. Misschien zijn opdrachtgevers verwend met ‘flexibele’ ZZP’ers. Dat flexibel in deze context eigenlijk betekent dat de ZZP’er niet voor zichzelf durft op te komen is een kanttekening.

ZZP’er word wakker! Waarom zou je bang zijn om dat op te eisen waar je recht op hebt? Waarom wil je überhaupt werken voor een opdrachtgever die jou niet serieus neemt? Ben je bang dat je opdrachtgever je inwisselt voor een andere ZZP’er die nog banger is dan jij? Iemand heeft ooit bedacht dat je als ZZP’er een slechte naam kunt krijgen als bekend wordt dat je incassobureaus inschakelt voor wanbetalers. Wat is dat voor onzin? Waarom zou het eerlijke no-nonsense opdrachtgevers afschrikken als jij als ZZP’er voor jezelf durft op te komen. Het is beter direct de conversatie aan te gaan met je opdrachtgever dan klagen op social media. Daar is niemand bij gebaat.

ZZP’er, ken je rechten en maak er gebruik van!

Dit bericht is geplaatst in Artikelen, Communicatie, Eerder gepubliceerd, Het Nieuwe Werken, Ondernemerschap met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *