Netwerken doe ik alleen nog online!

Voor een ondernemer is netwerken van levensbelang. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om acquisitie of het opbouwen van een degelijk professioneel netwerk. Aan het eind van de dag staat een ondernemer zonder een actief netwerk alleen. Tot tien jaar geleden werd netwerken voornamelijk gedaan via borrels, seminars, beurzen en andere gelegenheden om elkaar te leren kennen. Vandaag de dag zijn er digitale platformen, zoals LinkedIn, die het mogelijk maken om een zakelijk netwerk via internet te onderhouden.

In mijn ogen is LinkedIn een prima aanvullend middel om een zakelijk netwerk te onderhouden. Het is echter niet realistisch om te stellen dat een netwerk volledig via LinkedIn kan worden opgebouwd en onderhouden. Er zijn veel voorbeelden van LinkedIn-gebruikers die meer dan duizend connecties hebben. De eerste indruk van een dergelijk netwerk is indrukwekkend. Helaas zeggen getallen weinig in dit geval. In de praktijk blijkt dat het hebben van een klein aantal goede persoonlijke contacten beter werkt dan vele honderden connecties op LinkedIn.

De vele connecties op LinkedIn zijn misschien een indicatie voor de populariteit van iemand, maar er mist één essentieel ingrediënt voor een effectief netwerk. Namelijk de gunfactor. Als mensen persoonlijk met elkaar spreken bouwen ze een band op, ook al is het maar een gesprek van enkele minuten. Personen die met elkaar in gesprek zijn krijgen toch een indruk van elkaar en beslissen heel snel of ze elkaar willen helpen. Niet eens of ze iets aan elkaar hebben, maar enkel of ze elkaar willen helpen. Of ze elkaar opdrachten en werk gunnen. Dát is de gunfactor.

Als u aan de praat raakt met een interessant contact en de gunfactor ontwikkelt zich, dan bent u ook geneigd een extra stap voor deze persoon te zetten. Kunt u de persoon waarmee u praat niet van dienst zijn, maar weet u iemand die dat wel kan? Dan is de kans groot dat u de persoon in de juiste richting stuurt.

Heeft een kennis u weleens op pad gestuurd naar een willekeurig bedrijf met de boodschap: ‘Zeg maar dat ik je heb gestuurd’? Dat is ook een voorbeeld van de gunfactor die aan het werk is. Uw kennis hoopt op deze manier te bereiken dat u net zo goed wordt behandeld als hij. Het is mogelijk om de gunfactor ook te ontwikkelen via een medium als LinkedIn. Dit kost echter veel tijd en moeite. Terwijl een enkele persoonlijke ontmoeting hetzelfde effect kan hebben.

LinkedIn is, net als vele sociale media, een medium waarbij de juiste balans moet worden gevonden. Het moet een aanvulling blijven op het huidige persoonlijke netwerk. Persoonlijke contacten die zijn gelegd, kunnen via LinkedIn warm worden gehouden. Anderzijds kan LinkedIn worden gebruikt om een eerste contact met een onbekend persoon te leggen, om daarna een persoonlijke ontmoeting te regelen. In beide gevallen is er sprake van het belangrijke persoonlijke contact.

De eerste indruk van LinkedIn en de grote hoeveelheid mogelijkheden kan overweldigend zijn. Het platform biedt een groot aantal manieren om met mensen in contact te komen en te blijven. Het belangrijkste is om hierbij in gedachten te houden dat alle functies van LinkedIn vooral effectief zijn als ondersteuning voor het onderhouden van het persoonlijke netwerk.

Dit artikel is eerder verschenen in: Weekblad Arena, 01-04-2011

Dit bericht is geplaatst in Artikelen, Eerder gepubliceerd met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *