Op de hoogte blijven zonder over te lopen

Dagelijks krijgt een ondernemer te maken met e-mails, administratie, afspraken, inkopen, belasting en natuurlijk werk. Verder wordt een ondernemer ook nog geacht om altijd op de hoogte te blijven van zijn vakgebied en zijn concurrenten. Gelukkig is dat tegenwoordig heel eenvoudig door tal van gratis online beschikbare kennisbronnen, nieuwsvoorzieningen en social media. Er is één probleem. Een dag heeft nog steeds maar 24 uur en daar gaat voorlopig waarschijnlijk geen verandering in komen. Een uitdaging voor de ondernemer dus om de juiste prioriteiten te kiezen en balans aan te brengen in zijn werkzaamheden.

De dagelijkse terreur van e-mails, reclames, advertenties, vele nieuwsbronnen van verschillende kwaliteitsniveaus en een paar honderd tweets zorgt voor een zogeheten ‘information overload’. Te veel informatie om te verwerken. Daar kan men op een paar manieren mee omgaan. Een eerste optie is om te proberen alle informatie te verwerken. Vaak lukt dit, mits het werk aan de kant wordt gelegd. Niet handig dus. Een tweede mogelijkheid is om alle informatie volledig buiten te sluiten, zodat alle aandacht aan het werk kan worden besteed. Op de korte termijn werkt dit, op de lange termijn kan dit zorgen voor afstand tot de markt of achterstand ten opzichte van concurrenten.

Wat werkt dan wel? Keuzes maken. Zoals bij zoveel zaken in het leven is het een kwestie van de juiste keuzes maken. Daarnaast helpt het ook het uitgangspunt van Socrates: “Ik weet dat ik niets weet.” Op basis van deze twee uitgangspunten kan actief worden begonnen met het aanpakken van de information overload.
Het begint met een aantal vragen die de ondernemer aan zichzelf moet stellen. Hoeveel tijd kan ik eraan besteden? Hoeveel tijd wil ik eraan besteden? Wat wil ik echt weten? Op basis van deze gegevens kan worden gefilterd op relevante informatie. De volgende stap is om de gekozen informatiebronnen op waarde te beoordelen. Er zijn vaak verschillende bronnen die dezelfde informatie geven. Vaak zit er verschil in de kwaliteit van de artikelen of de achtergrondinformatie. Kies daaruit de voor jou meest waardevolle bron. De afvallende bronnen kunnen worden vergeten.

Het vergeten van een niet waardevolle bron vraagt om een beetje durf. Want stel dat die bron toch een keer iets interessants te melden heeft. Veel ondernemers lezen informatie van bronnen die ze in 99 procent van de gevallen niet interesseert, want stel je voor, er zou een keer wel wat interessants voorbijkomen. Durf in zo’n geval gewoon een abonnement op te zeggen. In het zeldzame geval dat de informatiebron wel belangrijke informatie biedt, wordt het nieuws toch wel overgenomen door een andere bron waarop de ondernemer wel een abonnement heeft.

Ondernemers kunnen zichzelf helpen bij een information overload door te leren keuzes te maken en nee te durven zeggen.

Dit bericht is geplaatst in Artikelen. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *