ReTweet en WIN! En dan?

Twitter is pas interessant als je een schare volgers hebt. Sinds de opkomst van Twitter zijn er onnoemelijk veel artikelen en boeken geschreven over Twitter en hoe je het goed inzet. Veel van deze artikelen focussen op technieken om volgers en bereik te krijgen. Van de bekende Retweet-en-winacties tot wat meer dubieuze technieken waarbij een account personen gaat volgen in de hoop er net zoveel terug te krijgen. Welke techniek ook wordt gebruikt, het echte werk begint pas na het krijgen van de volgers. Of eigenlijk ver daarvoor al.

Planning is het woord waar het om draait bij dit onderwerp. Een actie verzinnen om volgers te lokken is makkelijk. Begin met een iPad, abonnementen, reizen, etentjes of wat dan ook weg te geven en voor je het weet heb je een hoop volgers die je berichten ook nog eens hebben geretweet. De kans dat ze nieuwe berichten blijven retweeten is echter klein, want zijn ze er voor de prijzen of voor de tweets? Een interessante vraag om jezelf te stellen is of je de juiste prijzen weggeeft. Iedereen is geïnteresseerd in een weekendje weg. Je doelgroep daarentegen is geïnteresseerd in je producten. Waarom zou je reizen weggeven als je producten handgemaakte meubelen zijn.

Geef liever een aantal meubelstukken weg. Personen die geïnteresseerd zijn in de handgemaakte meubelen zijn je doelgroep en je wilt juist dat je doelgroep je gaat volgen en je berichten gaat retweeten. Een reisbureau is in mijn ogen één van de weinige organisaties die reizen kan weggeven om de juiste volgers op Twitter te vinden.

Na het vinden van de volgers en het weggeven van een aantal ‘freebies’ is het aan de orde om de doelgroep te informeren. Er zijn volgers, dus kan er nieuws worden gedeeld. Dit gaat helaas vaak fout. Er worden volgers verzameld  met behulp van een aantal acties en daarna stopt de informatiestroom. Zonde van de moeite en investeringen. Als een organisatie niets te melden heeft is het maar net de vraag of deze organisatie überhaupt volgers moet willen hebben.

Ik geloof alleen niet dat organisaties geen nieuwtjes te melden hebben. In een organisatie waarin wordt gewerkt, wordt nieuws gecreëerd. Vaak is het een kwestie van nieuwtjes leren herkennen. Kleine ontwikkelingen die als vanzelfsprekend worden gezien door een organisatie, zijn voor een klant of externe partij vaak wel nieuws. Dus iets wat te delen is via Twitter.

Voordat een organisatie dus begint met twitteren, volgers verzamelen en dingen weggeven is het verstandig om eerst te bepalen waarvoor de organisatie de microblogdienst eigenlijk wil gebruiken. Wat zijn nieuwtjes? Wie wil de organisatie als volgers? Wat wil de organisatie van haar volgers weten? Dan is er tenminste ook nog wat om met de doelgroep over te praten nadat deze is gevonden.

Dit bericht is geplaatst in Artikelen, Bureau Malkier, Communicatie, Het Nieuwe Werken met de tags , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *