Social Media zijn eindelijk normaal

Het wordt tijd voor dit artikel, want over een jaar hoeft het niet meer. Social media als ‘new kids on the block’ zijn voorbij. Dat wil niet zeggen dat ze gaan verdwijnen, zeker niet. De hype zwakt alleen af. Geloof het of niet, maar dat is een positieve ontwikkeling. Het betekent dat de social media geïntegreerd beginnen te raken in de belevingswereld van (communicatie-)mensen.

Dit artikel is tevens ook een bevestiging van de aanname dat je een goed idee moet gebruiken en niet moet bewaren. Het idee voor dit artikel ontstond in november 2011. Het zou één van mijn maandelijkse columns worden, maar daar zag ik vanaf. Aangezien ik meer aandacht wilde besteden aan het onderwerp stelde ik het uit. Totdat vorige week dit artikel verscheen op Frankwatching. Ik dacht weer aan mijn idee en besefte dat het tijd wordt voor dit artikel. Anderen beginnen namelijk ook te merken dat social media over hun nieuwigheid heen zijn en dat levert nieuwe perspectieven…

Uit de mode

Dat social media uit de mode beginnen te raken wil niet zeggen dat ze verdwijnen. Uit de mode wil alleen zeggen dat het nieuwe en het opvallende eraf is. Ze worden niet meer benaderd als de heilige graal van de moderne communicatie of marketing. In plaats van een communicatiestrategie en daarnaast een aparte social media strategie komen we nu op het punt waarbij social media een onderdeel vormt van een algemene communicatiestrategie.

Tot voor kort was het heel normaal voor organisaties om enorm veel geld uit te geven voor hun communicatie-uitingen en daarnaast een extra budget vrij te maken voor social media, want ‘ja, je moet toch wel gebruik maken van die social media’. Dit werd niet eens als raar beschouwd, want elke specialist die je om advies vroeg vertelde je (vaak) voor veel geld dat dat inderdaad de beste aanpak was.

Ik verwacht dat we binnen nu en een paar jaar gaan zien dat bedrijven minder krampachtig met social media omgaan. Ze gaan hun communicatie inrichten zoals ze dat al jaren doen. Ze zoeken hun doelgroep, bepalen hun communicatiedoel en kiezen daar geschikte media bij. Als het zo uitkomt worden social media ingezet, maar als blijkt dat het niet nuttig is, wordt het niet gedaan. Vooral durven zeggen dat er doelgroepen zijn die geen baat hebben bij social media of simpelweg niet via social media te bereiken zijn, dat is op dit moment vaak nog vloeken in de kerk.

Het artikel op Frankwatching.com bevat een mooie manier om het te beschrijven: ‘Van revolutie naar evolutie’. Dat is precies wat er gebeurt. Het social media zaadje is geplant. De laatste jaren is er veel geëxperimenteerd met het zaadje, maar het kon nooit goed kiemen. Nu het rustig in de grond zit kan het gaan groeien en kunnen we over een aantal jaren de echte kracht van social media gaan ervaren.

En die arme specialisten dan?

Al die arme specialisten die nu nog enorm veel geld verdienen met trainingen, workshops, boeken en een zelfverklaarde guru-status moeten op zoek naar de volgende trend. Op een gegeven moment is iedereen specialist en moet het geld op een andere manier worden verdiend. En dat is goed! Je hebt mensen nodig die social media saai vinden nu het iets van de massa is en daarom op zoek gaan naar nieuwe ontwikkelingen om zich in te verdiepen.

Vermoedelijk zullen zij hun heil gaan zoeken in termen als Cloud(working), Het nieuwe werken, mobile en apps. Dit zijn een aantal technieken die op dit moment nog in de kinderschoenen staan en waarin nog veel kan worden ontwikkeld. Bovendien is stilstand achteruitgang!

Heeft u al workshops ‘Werken in de Cloud’ of ‘Ik en mijn Apps’ in de planning staan? Of bent u meer iemand die eerst naar social media wil gaan kijken nu de storm begint te liggen?

Dit bericht is geplaatst in Artikelen, Bureau Malkier, Communicatie, Diensten met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *