Wat zijn uw communicatieve voornemens voor 2012?

Bron: http://www.flirtfachmann.de/zuhoeren-koennen.html

Goede voornemens, we maken ze allemaal. We willen afvallen, stoppen met roken of eindelijk die lang uitgestelde klusjes rond het huis gaan doen. Zakelijk worden ook altijd een hoop goede voornemens gemaakt. Omzetten moeten worden verhoogd en uitgaven moeten worden verlaagd. Nieuwe markten moeten worden aangeboord en bestaande marktaandelen moeten worden vergroot. Laten we daar dit jaar iets aan toevoegen. Beter luisteren. Met name naar onze klanten. Goed communiceren begint met goed luisteren.

Op het gebied van communicatie verandert er de laatste jaren enorm veel in een heel hoog tempo. Al deze nieuwe communicatiemiddelen zorgen voor nieuwe kanalen en nieuwe vormen van communicatie. Beeld en geluid zijn niet langer beperkt tot radio of tv. Via het internet is het voor elk bedrijf mogelijk om hier iets mee te doen. Daarnaast is het ook mogelijk om informatie veel makkelijker direct bij een doelgroep te krijgen met behulp van social media.

Ondanks al deze veranderingen in het spectrum van communicatiemiddelen is er tot op heden weinig veranderd aan de boodschappen die worden uitgezonden. De nieuwe communicatiemiddelen worden vooral gebruikt om te zenden. Lekker ouderwetse push-communicatie om de klant te overtuigen een product te kopen of een dienst af te nemen. Dat is jammer, aangezien veel van de nieuwe communicatiemiddelen het juist mogelijk maken om te luisteren naar de klant. De omgekeerde wereld.

In plaats van producten te ontwikkelen die problemen oplossen waarvan klanten niet eens beseften dat ze ze hadden, kan het tegenwoordig ook anders. Het is mogelijk om de klant te vragen wat voor ongemakken hij ervaart. Op basis van deze informatie kan een ondernemer een product ontwikkelen. Hij moet wat meer zijn best doen om goed te luisteren, maar is er dan ook zeker van dat er een doelgroep is die het product kan gebruiken.

Bestaande producten kunnen worden verbeterd door aan de gebruikers te vragen wat ze ervan vinden. Dat scheelt veel tijd en moeite voor het opzetten van testpanels. Mocht een product gebreken vertonen is de kans groot dat een klant gaat klagen op media zoals Facebook. Door actief te luisteren naar de doelgroep kunnen zulke klachten snel worden opgepikt en opgelost, voordat een imago schade oploopt.

Het kost wat moeite, tijd en geld, maar uiteindelijk betaalt luisteren naar klanten zich terug. Bovendien vindt u het zelf toch ook fijn als er naar u wordt geluisterd en men rekening houdt met uw mening? Laat 2012 het jaar worden van beter luisteren!

Eerder gepubliceerd in: Weekblad Arena 06-01-2012

Dit bericht is geplaatst in Artikelen, Bureau Malkier, Communicatie, Eerder gepubliceerd met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *