Een internet dat precies weet wat jij wilt. Handig?

In een reactie op mijn vorige artikel over netneutraliteit kreeg ik dit filmpje in mijn Twitter timeline van een vriend. Het filmpje heeft niet zozeer iets te maken met netneutraliteit, maar geeft wel hele interessante ontwikkelingen weer, die op lange termijn dezelfde impact kunnen hebben als een niet neutraal internet. Vooral potentiële risico’s van deze ontwikkelingen.


Netneutraliteit draait om de postbode die ervoor zorgt dat je je post krijgt, zonder dat hij je post openmaakt en eerst controleert op inhoud. Providers zouden niet mogen oordelen over de manier waarop jij je internet gebruikt. Daarbij is het verzorgen van netneutraliteit ook de stok achter de deur die je als samenleving, in mijn ogen, nodig hebt om te voorkomen dat de staat censuur kan plegen. Providers mogen slechts beperkt informatie over het internetgedrag van gebruikers opslaan. Daarbij mogen ze niet registreren wat een gebruiker concreet met zijn of haar internet verbinding doet. Hierdoor kan een provider ook niet door de staat worden gebruikt om censuur te plegen of een gebruiker op een andere manier aan te spreken op het internet gebruik. De provider zou een verleng stuk worden van de staat en daarmee niet meer neutraal. Daarom is netneutraliteit iets om blij mee te zijn.

Het TED filmpje hierboven gaat echter over iets anders. Iets wat (ongewild) tot een soortgelijk effect kan leiden. In dit geval zijn niet de providers van de internetverbinding het probleem, maar de grote bedrijven die zich ondertussen onmisbaar hebben gemaakt, zoals Google, Facebook en andere. Om hun gebruikers tegemoet te komen houden zij precies bij wat een gebruiker wel of niet interesseert op het internet. Hierdoor kan Google de resultaten van een zoekopdracht aanpassen aan je internetgedrag. Klik je vaak op Wikipedia resultaten, dan helpt Google je door bij elke zoekopdracht ook een Wikipedia antwoord te vinden.

Dat klinkt in eerste instantie als iets moois. Een dienst die volledig klantgericht werkt. Hierin kunnen ze echter doorslaan, zoals de spreker in het filmpje aangeeft. Door zoekresultaten af te stemmen op iemands interesses, zal iemand ook niet in contact komen met ‘nieuwe’ dingen. Daardoor ontstaat het risico dat de nieuwe generatie internetgebruikers veel minder breed ontwikkeld zijn. Zij blijven op het web binnen hun eigen referentiekader. Een referentiekader dat ook niet groter wordt, omdat het niet wordt blootgesteld aan nieuwe prikkels. Zonder vreemde nieuwe prikkels geen nieuwsgierigheid en daardoor geen ontwikkeling in iemands referentiekader.

Heeft de beste man een punt? Ik denk van wel. Ik geloof dat een persoon een heel leven lang moet blijven leren, zichzelf moet blijven ontwikkelen. Daar hoort ook bij dat mensen worden blootgesteld aan informatie die ze misschien niet interesseert of die ze nog niet kennen. Hierdoor wordt een mens geprikkeld, nieuwsgierig en blijft de algemene kennis op peil. Klantgerichtheid heeft zijn grenzen. Een informatieaanbieder heeft ook maatschappelijke verantwoordelijkheden, zoals helder wordt uitgelegd aan de hand van het voorbeeld van de kranten uit 1915.

Het voorbeeld stelt dat het internet net zo ontwikkeld is als de kranten in 1915. De techniek erachter is ontwikkeld. Nu moet er worden gekeken naar de rol van het medium binnen de samenleving. Welke maatschappelijke taken hebben de aanbieders van informatie via internet. Hoe ver moet je gaan om klantgericht te zijn en wanneer moet je stop zeggen? Moet er een gemeenschappelijke set regels komen voor informatieaanbieders op het internet. Een soort moderne journalistieke code. Wat geven we onze lezers te lezen en wat niet en vooral waarom wel of waarom niet?

Er zijn echter taken voor zowel gebruiker als aanbieder. Hele simpele eigenlijk, voor zowel zender als ontvanger. Blijf kritisch. Als je van films houdt kan ik je ‘Idiocracy‘ aanbevelen. Een sarcastische waarschuwing voor de moderne samenleving in het jaar 2100.

Dit bericht is geplaatst in Artikelen, Bureau Malkier, Communicatie, Diensten, Ondernemerschap met de tags , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *